Losowy obrazek

Wizyty

free counters

Recepta na zdrowieDrukuj

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

pt. „RECEPTA NA ZDROWIE”

 

 Czas trwania innowacji: 2017/2018, 2018/2019,2019/2020 (3lata)

Miejsce prowadzenia innowacji: Zespół Przedszkolno-Szkolny w Kluczewsku

 Autorki innowacji: Beata Bąk,  Ewa Glanda, Urszula Jeziorska

 

SPIS TREŚCI:

  1.  Uwarunkowania  dydaktyczne i wychowawcze innowacji.
  2.  Rodzaj innowacji.
  3.  Zakres innowacji.
  4.  Do kogo skierowana jest innowacja.
  5.  Cele i założenia  innowacji. 
  6.  Cele główne. 
  7.  Cele szczegółowe. 
  8.  Oczekiwane  efekty.
  9. Sposoby dokumentowania realizacji innowacji.

Uwarunkowania  dydaktyczne i wychowawcze innowacji.

W dzisiejszych czasach  nie zawsze jest czas na wspólne przygotowanie posiłków.  Nie  zauważamy  że to, co rośnie w ogródku lub kupione  zostało w warzywniaku, jest zdrowsze od słodyczy, chipsów, napojów gazowanych .Szeroka  gama  reklamowanych  słodyczy, chipsów, fast foodów, napojów gazowanych skutkuje  chorobami  cywilizacyjnymi : cukrzycą, brakiem  odporności,  nadwagą,   nadciśnieniem. Częste korzystanie  z mediów powoduje siedzący tryb życia, wady postawy, choroby oczu, uzależnienia.
Nieumiejętność reagowania i udzielania pierwszej pomocy skutkuje bezradnością oraz poważnymi skutkami zdrowotnymi dla potrzebujących  wsparcia w różnych sytuacjach.
Na podstawie obserwacji  zauważa się wśród dzieci i młodzieży w naszej szkole   problem nadwagi oraz chęć aktywnego spędzania czasu. W związku z tym postanowiłyśmy  napisać i zrealizować innowację pedagogiczną pt. „Recepta na zdrowie”.
Odpowiednia współpraca z  osobami prowadzącymi zajęcia będzie zachęcać uczniów  do kształtowania i realizowania odpowiednich postaw prozdrowotnych.

Rodzaj innowacji

Innowacja pedagogiczna „Recepta na zdrowie” ma na celu kształtowanie  aktywności ruchowej w  marszu z kijkami  Nordic Walking , promowanie zdrowego  odżywiania,  naukę udzielania pierwszej pomocy.

Zakres innowacji

Innowacja będzie realizowana podczas zajęć pozalekcyjnych. Zajęcia prowadzone będą w terenie i w  szkole. W każdym roku szkolnym odbędą się minimum 4 akcje tematyczne.
Spotkania z grupami  uzależnione  będą od  czasu trwania: ćwiczeń,  pogody, przygotowania posiłków, wyjścia w teren,  terminów  przybycia  zaproszonych gości.

W innowacji będą brać udział  i dzielić się wiedzą  osoby specjalizujące się w zawodach: pszczelarz, kucharz, ratownik medyczny, dietetyk, lekarz, pracownik Przedborskiego Parku Krajobrazowego, leśnik.

Do kogo skierowana jest innowacja

Innowacja jest adresowana  do uczniów klas IV- VIII  szkoły podstawowej oraz uczniów klas gimnazjalnych.

Cele i założenia  innowacji

Głównym założeniem innowacji jest promowanie zdrowego stylu życia.

Cele główne:

  • Kształtowanie  aktywnego spędzania czasu wolnego z kijkami Nordic Walking, zdrowego odżywiania i udzielania pierwszej pomoc.
  • Uczenie  odpowiedzialności.
  • Wspieranie wszechstronnego i harmonijnego  rozwoju uczniów.
  • Integrowanie grupy rówieśniczej, szkolnej.

 

Cele szczegółowe:

  • Zapoznanie z historią Nordic Walking oraz z korzyściami dla organizmu wynikającymi ze stosowania NW.
  • Rozwijanie wiedzy  dotyczącej doboru kijków Nordic Walking, odzieży, obuwia, ustawiania wysokości kijków.
  • Kształtowanie  odpowiednich zasad   poruszania się z kijkami Nordic Walking: rozgrzewka, wymachy do przodu, wymachy do tyłu, otwieranie i zamykanie dłoni, ćwiczenia doskonalące technikę, ćwiczenia siłowe, ćwiczenia rozciągające.
  • Stosowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć.
  • Wdrażanie wiedzy dotyczącej  sporządzania zdrowych posiłków  z warzyw, owoców, zdrowej żywności w oparciu o higienę i estetykę.
  • Poznanie zdrowotnych właściwości miodu.
  •  Wzbogacanie  podstawowych technik  dekoracji stołu, pożywienia.
  • Zapobieganie otyłości i chorobom cywilizacyjnym.
  • Udzielanie pierwszej pomocy.

    OCZEKIWANE EFEKTY

             Zajęcia z kijkami Nordic Walking

  • Opanowanie technik indywidualnego chodzenia z kijkami
  • Bezpieczne poruszanie  się z kijkami Nordic Walking: rozgrzewka, wymachy do przodu, wymachy do tyłu, otwieranie i zamykanie dłoni, ćwiczenia doskonalące technikę, ćwiczenia siłowe, ćwiczenia rozciągające
  • Stosowanie zabaw, ćwiczeń integrujących grupę

    Zajęcia kulinarne

  • Estetyczne i higieniczne przygotowywanie posiłków
  •  Pozyskanie wiedzy  na temat właściwości odżywczych i zdrowotnych owoców, warzyw, zdrowej żywności
  •  Stosowanie dekoracji z warzyw, owoców do dekoracji posiłków
  •  Samodzielne nakrywanie do stołu

    Udzielanie pierwszej pomocy
  • Samodzielne stosowanie RKO – Resuscytacja Krążeniowo – Oddechowa.
  •  Opatrywanie ran i oparzeń.
  • Odpowiednie reagowanie na zadławienia i omdlenia.
  • Udzielanie pomocy w przypadku padaczki i krwotoków.
  • Zachowanie się  w trakcie  wypadków komunikacyjnych i w domu.

    Zajęcia z pszczelarzem
  • Zapoznanie z właściwościami zdrowotnymi miodu.
  • Dzielenie się wiedzą  na temat roli i znaczenia pszczół w życiu człowieka.
  • Szanowanie  pszczół i pracy pszczelarza na podstawie obserwacji w pasiece

     Zajęcia  z dietetykiem
  • Stosowanie zasad zdrowego odżywiana.
  • Posiadanie  wiedzy  na temat  chorób dietozależnych – cywilizacyjnych.
  • Zapobieganie chorobom w aspekcie żywieniowym
                                                                                          

Wspierane przez:

- Bank Spółdzielczy

- Urząd Gminy

- Służba Zdrowia

- Nadleśnictwo Przedbórz

 

Sposoby dokumentowania  realizacji innowacji:

- Zamieszczanie na stronie internetowej szkoły artykułów i zdjęć z  przebiegu organizowanych zajęć.

- Zamieszczanie informacji na gazetce ściennej o podejmowanych działaniach w ramach innowacji.

- Przedstawianie na Radach Pedagogicznych sprawozdań z realizacji innowacji.

 

RECEPTA NA ZDROWIE - PIERWSZE ZAJĘCIA

W bieżącym roku szkolnym 2017/2018 realizowana jest innowacja pedagogiczna „RECEPTA NA ZDROWIE”.

17 listopada 2017r. w godzinach popołudniowych grupa chętnych uczniów wzięła udział w warsztatach mających na celu promowanie zdrowego odżywiania.

Uczniowie obejrzeli krótkie filmiki pokazujące wpływ wyboru produktów spożywczych na nasze zdrowie. Następnie czytali składy zawarte w tzw. „zdrowych produktach” i w ten sposób uświadamiali sobie jak ważne jest czytanie składów kupowanych produktów.

Po szczegółowym zapoznaniu się z piramidą żywienia z chęcią przygotowywali sałatki, przekąski, pasty oraz dipy, które potem wspólnie z mamami i opiekunami w miłej atmosferze konsumowali.

Dużym powodzeniem cieszyła się sałatka z cieciorki i pęczaku, której przepis zamieszczamy  poniżej.

1 torebka kaszy pęczaku(100g)

1 puszka ciecierzycy

1 pomarańcza

kilka liści jarmużu

Całość polewamy sosem  – 1 łyżka miodu,1 łyżka octu jabłkowego i 1 łyżka oliwy z oliwek. Całość mieszamy.  SMACZNEGO

                              Opiekunowie: E.Glanda, U.Jeziorska i B.Bąk

Zdjęcia TUTAJ: